Diskutujte nad tím, co vás zajímá:
Komentáře
Přehled komentářů
Dobry den,
rada bych se kratce podelila o sve zkusenosti s VS a snad i nekomu dodala trochu povzbuzeni.
VS mi byl diagnostikovan MR v IV/19 ve velikosti 10X6X7mm pote, co se mi 3 dny velmi intenzivne tocila hlava (to pak zase samo odeznelo) a obcas zalehalo ucho. Bylo mi doporuceno 6 mesicu vyckat, po 1/2 roce se nador zvetsil o 2mm v kazdem smeru. Je mi 42let a proto jsem se rozhodla pro radikalni odstraneni nadoru. V X/19 jsem byla operovana v nemocnici Na Homolce panem primarem Klenerem. Zakrok probehl bez kompikaci, dle operacniho protokolu trval rovne 3 hodiny. Domu jsem sla 7.den po operaci. Licni nerv mam neporuseny, na operovane strane mam dle audia zachovano cca 40% sluchu a napr. telefonovat na operovanou stranu zvladam. Poruchu rovnovahy ted jiz nepocituji. Cca 7 tydnu po operaci me jest dost bolela hlava, ale jiz se to temer zcela sklidnilo. Asi 3 tydny po operaci jsem si jiz troufla sednout za volant (kratsi vzdalenost). O vanocnich svatcich (2 mesice po operaci) jsem si krasne 7 dnu zabezkovala. Snazila jsem se byt poctivym pacientem a nezhatit vsechnu tu snahu a peci, ktera mi byla v NNH venovana. Cvicit rovnovahu jsem dle prirucky zacala jiz 4 mesice pred operaci a pokracovala polehoucku hned jakmile me pustili z JIP. Zaroven jsem zacala pravidelne cvicit tai-chi.
Operace je to narocna, urcite pomuze, pokud je na ni clovek psychicky i fyzicky dobre pripraven.
Jsem vdecna Dr. Klenerovi i vsem co se o me starali za zdarny prubeh.
Kdyz jsem to zvladla ja, zvladnete to take!
Helena
Neurinom
(Ivan, 15. 10. 2019 15:30)
Dobrý deň , chcel by som sa spýtať......mám diagnostikovaný neurinom vľavo. V podstate až na ľahko zníženú percepčnú poruchu vo vysokých tónoch nemám žiadne iné problémy v zmysle tinitu, závratí a podobne. Všimol som si to při telefonovaní,že na ľavé ucho trochu horšie počujem výšky. Tumor má 18x18x12xmm, ostro ohraničený. Aká liečba by bola najvhodnejšia?
Ďakujem.
Re: Neurinom
(Zdeněk Fík, 18. 10. 2019 17:05)
Dobrý den,
volba léčby závisí na více faktorech, než jste uvedl. Jednak je potřeba vidět samotnou magnetickou rezonanci, dále by bylo dobré vědět, kolik Vám je let, jak dlouho máte potíže, zda se ještě s něčím léčíte, co děláte za práci atd.
V případě zájmu napište na zdenek.fik@fnmotol.cz a domluvíme přeposlání snímků a eventuálně i konzultaci.
S pozdravem
MUDr.Zdeněk Fík
Re: Re: Neurinom
(Ivan, 4. 12. 2019 8:41)
Dobrý deň , ďakujem za odpoveď.
Mám 52 rokov a som chirurg. Potiaže ako som písal nemám v podstate žiadne až na zníženú percepciu vyšších tónov na ľavom uchu diagnostikovanú ORL lekárom audiometriou. Na nič sa neliečim, neberiem žiadne lieky , športujem a žijem bez akéhokoľvek obmedzenia .
Ďakujem
Re: Re: Re: Neurinom
(Martin, 4. 12. 2019 23:07)
Dobrý den, plně souhlasím s kolegou.
Nicméně vzhledem k tomu, že jste oligosymptomatický, je jistě prvním krokem observace s kontrolní MRI za 6 měsíců. Při prokázaném růstu pak diskuse zda by byla vhodnější léčba gamanožem nebo operace.
Re: Re: Re: Neurinom
(Zdeněk Fík, 5. 12. 2019 6:15)
Dobrý den,
souhlasím s panem docentem, kontrolní MRI za půl roku a v případě růstu zvážení aktivního postupu.
ZF
Re: Re: Re: Re: Neurinom
(Ivan, 5. 12. 2019 9:17)
Ďakujem za odpovede. Ako som sa tu v diskusii dočítal, boli operované aj podstatne menšie nádory . Čakať na event.rast nádoru a objavenie sa závažnejšej symptomatologie mi nepríde logické, vzhľadom na už potom aj pravdepodobne horšie pooperačné následky.
Pokiaľ teraz nemám prakticky žiadne potiaže, je možné,že by sa podaril zachovať sluch na postihnutej strane a aj riziko lézie facialisu by bolo menšie.
Prof.Šramka z Národného onkolog.ústavu v Bratislave mi odporúča gama nôž .
Prosím Vás ešte raz o Vaše názory.
Ďakujem MUDr.Varga
Re: Re: Re: Re: Re: Neurinom
(Zdeněk Fík, 5. 12. 2019 17:31)
Gamanůž má své místo v léčbě rostoucích nádorů. U Vás růst potvrzený nemáme, čili zatím bych vyčkal na výsledky 2. MRI.
Srovnání výsledků operace x LGN vzhledem k zachování sluchu jsou z krátkodobého hlediska lepší u ozáření, ale za 5-10 let po léčbě se obě skupiny v zásadě potkají. Co se lícního nervu týče, úspěšnost zachování funkce lícního nervu je přibližně podobná u takto velikého nádoru.
Jak jsem ale psal na začátku, rozhodujících faktorů je mnohem více a nelze učinit rozhodnutí v internetové diskuzi. Jediná doporučení nyní mohou být: MRI za 6 měsíců a gamanůž nyní ne.
ZF
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Neurinom
(Ivan, 5. 12. 2019 19:57)
Ďakujem Vám, nie je to môj obor a preto sa pýtam odborníkov. Z článku prof.Zvěřiny ako aj tunajšej diskusie vyplynulo,že gama nôž je vhodný do veľkosti cca 2cm , u mňa je to už 18x18x13mm , čiže takmer na hranici.
Dnes mi bolo oznámené,že komisia NOU v Bratislave odoslala moju dokumentáciu i s MRI do Nemocnice na Bulovce.Ja dúfam, že budem mať možnosť sa porozprávať s lekármi v Prahe a podľa ich doporučenia sa rozhodnúť.
Zatiaľ Vám veľmi pekne ďakujem .
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Neurinom
(Ivan, 5. 12. 2019 20:07)Ospravedlňujem sa....do nemocnice na Homolce...
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Neurinom
(Zdeněk Fík, 6. 12. 2019 12:25)
Dobrý den,
doporučovaná maximální velikost k ozáření se udává 25 mm, lze ozářit za určitých okolností i nádory větší. V tomto případě je ale každopádně třeba vidět i magnetickou rezonanci.
ZF
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Neurinom
(Ivan, 8. 12. 2019 20:16)
Skúsim reagovať na Vašu vetu ...
"Gamanůž má své místo v léčbě rostoucích nádorů. U Vás růst potvrzený nemáme, čili zatím bych vyčkal na výsledky 2. MRI."
No rast neurinomu je potvrdený úž tým, že sa
vôbec na MRI našiel už vo veľkosti 18x18x13mm.
Do tejto veľkosti musel postupne narásť.
Čakať pol roka na novú MRI ,kde môžemať 30mm v priemere . Chápem čo tým myslíte,keď hovoříte, že chcete mať potvrdený rast nádoru.
V tom prípade sa ale opýtam, aké je percento pacientov, u ktorý nález neprogreduje a zostane stacionárny.Je možné,resp.existuje nejaká pravdepodobnosť,že takto veľký útvar ako mám ja sa nebude zväčšovať ? Sú pacienti ,ktorí majú verifikovaný neurinom a ten je stacionárny a nerastie ?
Ďakujem za odpoveď.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Neurinom
(Martin, 9. 12. 2019 21:36)
Dobrý den,
domnívám se, že kolega Vám odpověděl upřímně a správně. Správné jsou ale také všechny Vaše dotazy.
Zjednodušeně lze řící, že si můžete vybrat kterýkoliv z (tří) postupů a lze položit dobré důvody, které odargumentují, že to je právě ten nejlepší možný postup. Vy si musíte být jistý, že to je přesně jak to vnímáte a chcete se tak ubírat. Jsou šťastní i neštastní ve všech třech větvích péče.
Důvody, proč se oba domníváme, že observace je právě ten nejsprávnější postup jsou tyto:
1) 60-70% nádorů je v době diagnózy nerostoucích (své růstové schopnosti vyčerpaly), především jde-li o nádory malé (do 2 cm) a oligosymptomatické
2) je větší šance, že o sluch přijdete při obou aktivních postupech, než pokud budete hlídán
3) jde-li o nádor rostoucí, tak na 95% je typická rychlost růstu 1-2 mm/rok. Pokud se to za 6 měsíců prokáže, bude nádor prakticky identický - bez dopadu na zachování n.VII i sluchu
4) pokud máte nádor rychle rostoucí (více jak 5mm/ž měsíců) je jediným srávným řešením operace (užití gamanože nepovede k dobrému výsledku a bylo by dobré se mu vyhnout
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Neurinom
(Zdeněk Fík, 12. 12. 2019 22:23)
Odpovědět na Vaší otázku lze i obráceně. 60% pacientů by v případě preventivního užití LGN bylo ozářeno zbytečně.
Růst nádoru je základní indikací k LGN. Dále rozhoduje velikost nádoru, věk pacienta, stav sluchu, porucha rovnováhy, event přidružená jiná onemocnění, očekávání a preference pacienta.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Neurinom
(Zdeněk Fík, 16. 12. 2019 18:07)
Gamanůž má samozřejmě celou řadu potenciálních rizik. O sluchu a lícním nervu jsem psal v předchozím příspěvku, riziko pro trojklanný nerv, riziko selhání léčby a následně velmi složité operace je cca 3-6%, riziko rozvoje hydrocefalu se všemi neurologickými důsledky atd. To vše Vám samozřejmě bude sděleno i na konzultaci v Nemocnici na Homolce a pokud Vás jakákoliv komise k něčemu indikovala, měla by to i umět zdůvodnit se všemi pro a proti.
Jak jsem psal již několikrát, bez znalosti pacienta, magnetické rezonance, podrobnějších sluchových a vestibulárních vyšetření může být doporučení pouze obecné, ale ze všeho, co jste napsal vychází námi navržený postup jako optimální.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Neurinom
(Zdeněk Fík, 17. 12. 2019 10:05)
Gamanůž má samozřejmě celou řadu potenciálních rizik. O sluchu a lícním nervu jsem psal v předchozím příspěvku, riziko pro trojklanný nerv, riziko selhání léčby a následně velmi složité operace je cca 3-6%, riziko rozvoje hydrocefalu se všemi neurologickými důsledky atd. To vše Vám samozřejmě bude sděleno i na konzultaci v Nemocnici na Homolce a pokud Vás jakákoliv komise k něčemu indikovala, měla by to i umět zdůvodnit se všemi pro a proti.
Jak jsem psal již několikrát, bez znalosti pacienta, magnetické rezonance, podrobnějších sluchových a vestibulárních vyšetření může být doporučení pouze obecné, ale ze všeho, co jste napsal vychází námi navržený postup jako optimální.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Neurinom
(Zdeněk Fík, 19. 12. 2019 14:54)
Nikdo samozřejmě nerozporuje, že ozáření gamanožem je méně náročná metoda ve srovnání s operací. Je však třeba brát v potaz, že i gamanůž má svá rizika, v některých ohledech menší, někdy srovnatelná s operací. Některá rizika hrozí naopak více u gamanože.
Čili nelze na tuto metodu pohlížet tak, že jí lze zcela bez rizik preventivně provést, jelikož nic nehrozí. Není to pravda.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Neurinom
(Zdeněk Fík, 19. 12. 2019 14:55)
Nikdo samozřejmě nerozporuje, že ozáření gamanožem je méně náročná metoda ve srovnání s operací. Je však třeba brát v potaz, že i gamanůž má svá rizika, v některých ohledech menší, někdy srovnatelná s operací. Některá rizika hrozí naopak více u gamanože.
Čili nelze na tuto metodu pohlížet tak, že jí lze zcela bez rizik preventivně provést, jelikož nic nehrozí. Není to pravda.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Neurinom
(Ivan, 10. 12. 2019 8:57)
Ďakujem Vám za odpoveď. Takže pokiaľ nádor vyčerpal možnosti rastu a nerastie, nie je nutné nič robiť. 60-70% je nádejné číslo :-)Pokiaľ sa zachytí jeho rast, je indikovaná radikálna operácia.
Moja otázka (už posledná) potom je.....aká je indikácia k použitiu gama noža ? Z tunajšej diskusie som nadobudol dojem,že u malých nádorov do 20-25mm sa prípadne aj u pomaly rastúcich alebo nerastúcich útvarov indikuje gamanôž za účelom zamedzena eventuálnemu rastu v budúcnosti.Je možné,že som to nepochopil správne.
Je to moja posledná otázka,nechcem byť otravný.
Ďakujem vám obom za odpovede.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Neurinom
(Ivan, 13. 12. 2019 8:57)
60% by bolo ožiarených zbytočne.....
Má ožiarenie následne nejaké negatívne následky ,ktoré by zhoršili už daný stav ?
Budem konkrétny....mám 52 rokov, som chirurg , nemá žiadne potiaže,ale mám VS 18x18x13mm .
Spôsobí mi ožiarenie nejaké zhoršenie alebo objavia sa symptomy,ktoré doteraz nemám?
Pretože jeho rast môže mať následky a môže spôsobiť vznik potiaží.
Nechápte ma zle, ako chirurg mám tendenciu dávať prednosť radikálnemu riešeniu,ale pokiaľ nemám potiaže, príde mi použitie gamanoža, hoci aj preventívne ako zmysluplnejšie.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46
vestibularni schwannom
(Helena, 5. 1. 2020 23:21)